שתף קטע נבחר

תכננתם נסיעה ברכבת לירושלים? תשכחו מזה

מערך הקרונועים בקו המוביל לירושלים הושבת, אך צפוי היה לחזור לפעילות במהירות. כעת מודים ברכבת כי הקו יושבת גם בהמשך, ולא יודעים להעריך מתי הוא צפוי להפתח שוב

הרכבת לירושלים לא תנוע גם היום, ולא ניתן לומר מתי תחזור לפעילות. בעיות התחזוקה במערכי קרונות ה-ic3 של רכבת ישראל, לא נפתרו במהלך אתמול (א'). בשעות הבוקר הודיעה אמנם הנהלת הרכבת כי היא משביתה את פעילות הקו באופן מלא ומיידי, וכי נוסעים יועברו ליעדם באמצעות אוטובוסים. אלא שברכבת העריכו בשעות הבוקר כי השבתת הקו לא תימשך זמן רב, וכי מערכי הקרונות ישובו לפעילות סדירה במהירות. כעת מתברר כי גם היום (ב') לא יופעלו רכבות בקו החשוב. בנוסף, ברכבת לא יודעים לומר מתי ניתן יהיה לחזור ולהפעיל רכבות לירושלים וממנה. בעיית שסתומים מסתורית, עליה דווח אתמול בבוקר, כנראה לא נפתרה.

 

 

ישראל כץ, 2013: "הוצאת תחזוקת הרכבות למיקור חוץ תביא לעליה ניכרת באיכות התחזוקה" (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
ישראל כץ, 2013: "הוצאת תחזוקת הרכבות למיקור חוץ תביא לעליה ניכרת באיכות התחזוקה"(צילום: אוהד צויגנברג)

 

הבוקר בשעה 09:00 הודיעה הרכבת כי "בשעות הקרובות לא ייסעו רכבות בין בית שמש לירושלים בשל תקלה במספר מערכים. רכבת ישראל מעמידה מענה חלופי לנוסעים והשרות בקו לירושלים צפוי להתחדש בקרוב". בקרב עובדי הרכבת לא הופתעו מההשבתה. "אין לרכבת ישראל כיום מספיק מערכי קרונות תקינים. מתוך ה-45 שמחזיקה הרכבת, רק ארבעה-חמישה תקינים לגמרי. לא מפתיע לכן שנאלצים לסגור את הקו הזה", כך אמרו היום ל-ynet. מקורות ברכבת הוסיפו והעריכו כי ספק אם עשרות המערכים הישנים יחזרו אי פעם לפעילות. "מדובר בקרונות גמורים. אין שום טעם לשפץ אותם. זהו, הם יפנו מקום לקרונות חדשים", אמרו שלא לציטוט.

 

יש להזכיר כי קו הרכבת בין המרכז לירושלים נחשב בעייתי מאז החלו לנוע לאורכו קרונועי הרכבת, כולל אלה שהגיעו ארצה ב-2005 לאחר שנרכשו כמשומשים בעסקה שנויה במחלוקת. בין היתר התגלה כי מערכי הרכבת שנרכשו במספר סדרות החל ב-1992 כדי לנוע בקו הבעייתי יחסית (בגלל התוואי המפותל ושינויי הגובה), לא מתאימים עקב שלדה שאינה הולמת את הצרכים. גם מבקר המדינה נדרש לבעיה זו, והזכיר אותה בדו"ח שפרסם ב-2007. זו כמובן לא הייתה הבעיה היחידה שהתגלתה בקרונועים שתוחזקו על-ידי עובדי רכבת ישראל במשך כל אותן שנים.

 

במהלך השנים התגלה עוד כי מצבם התחזוקתי הגרוע של המערכים מתבטא ברעידות חזקות במהלך הנסיעות, שגרמו בתורן לשבירת חלקים משמעותיים, סדקים ועוד בשלדות הקרונועים הראשונות. ב-2005 הושבתו 20% ממערך הקרונועים בגלל בעיות, כולל שברים בחלקים בטיחותיים ומהותיים. חלקם נחשדו כאחראים למספר תאונות רכבת קשות שאירעו בעשור הקודם, כולל שריפת קרונות ופציעת נוסעים.

 

בחברת אלסטום, האחראית כיום על תחזוקת הקרונועים במסגרת תהליך ההפרטה שביצע שר התחבורה, ישראל כץ, מפנים אצבע מאשימה לכיוון עובדי הרכבת, אשר כשלו במהלך השנים לטענתם בשמירה על רמת כשירות גבוהה. עוד אומרים שם כי שיתוף הפעולה הנוכחי עם עובדי רכבת ישראל, למשל בתחום שיפוץ המנועים עליהם הם אחראים באופן בלעדי, אינו מתנהל באופן מקצועי. "אחת הבעיות הגדולות ביותר בקו לירושלים נעוצה במנועים שפשוט שובקים. נהג הקטר צריך להיות מומחה וזהיר במיוחד כדי שלא לפגוע במנועים הקיימים, שחייבים לעבור שיפוץ. אלא שעובדי הרכבת מטפלים במנועים באיטיות לא מובנת, ולכן לא ניתן להפעיל על קו מערכים תקינים", אומרים שם.

 

בקרב עובדי הרכבת הטענה הפוכה. "אלסטום היא חברה רצינית וגדולה ואולי גם מצליחה בעולם, אבל העובדים שלה אינם מנוסים בטיפול בקרונועים בישראל, ולכן מתגלות כל כך הרבה תקלות כיום. עובדי הרכבת יודעים איך להתמודד עם הבעיות המקומיות, ולכן זו הייתה טעות להעביר לחברה חיצונית את התחזוקה".

 

בהקשר זה כדאי להזכיר שוב את דבריו של שר התחבורה, ישראל כץ, אשר היה הכוח הדוחף מאחורי ההסכם עם חברת אלסטום למיקור החוץ של פעילות תחזוקת הרכבת. "הוצאת תחזוקת הרכבות למיקור חוץ והתחייבות העובדים להפעלת המוסכים 24 שעות ביממה, יביאו לעליה ניכרת באיכות התחזוקה של הרכבת, וישפרו את השירות לנוסעים", כך אמר באוקטובר 2013. שנה לאחר מכן, גם הוא יודע שדבריו האופטימיים היו לכל היותר משאלת לב שלא התגשמה.


פורסם לראשונה 21/12/2014 20:04

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלכס קולומויסקי
הרכבת לירושלים - לא תזוז גם מחר
צילום: אלכס קולומויסקי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים